In de eerste negen maanden van 2017 werd al voor iets meer dan twee miljoen euro buitgemaakt. Het aantal fraudegevallen (2.561) impliceert een gevoelige stijging tegenover de voorgaande jaren: in 2016 waren er 475 fraudegevallen, in 2015 amper 283. Al moet daarbij genuanceeerd worden dat de voorbije jaren het fraudeverlies per aanval wel hoger uitviel.

"Momenteel leggen fraudeurs zich vooral toe op kleinere bedragen, en dat om zo lang mogelijk onder de radar te kunnen blijven", verklaart Febelfin.

Principe van phishing steeds hetzelfde

Volgens de federatie van Belgische banken passen de fraudeurs hun werkwijze voortdurend aan, maar blijft het principe van phishing steeds hetzelfde.

Fraudeurs sturen meestal een e-mail in naam van een bank of een andere officiële instelling om het vertrouwen van hun slachtoffer te winnen. In de mail staat een link die leidt naar een valse website. Ze hengelen ofwel naar de bankkaart en bijhorende pincode, ofwel proberen ze achter de codes of paswoorden te komen waarmee de consument aanmeldt om te internetbankieren en zijn betalingen te ondertekenen.

Het belangrijkste advies volgens Febelfin is nooit je bancaire codes te delen en nooit je bankkaarten op te sturen. "Banken vragen nooit je bankkaart op, vragen nooit zelf naar je pincode en vragen je ook nooit via e-mail of telefoon naar je codes voor internetbankieren".

Het Centrum voor Cybersecurity van de Belgische overheid roept alle internetgebruikers op om verdachte e-mails door te sturen naar het adres verdacht@safeonweb.be. Die worden dan automatisch gescand en phishingwebsites worden geblokkeerd.

Wie toch op zo'n verdachte link geklikt heeft en denkt het slachtoffer te zijn geworden van fraude via internetbankieren, moet zo snel mogelijk contact opnemen met zijn bank en Card Stop (via het nummer 070 344 344) om zijn bankkaart en/of rekening te laten blokkeren. Tenzij bij bedrog, grove nalatigheid of opzettelijkheid wordt de consument, na een onderzoek, terugbetaald en dat conform de wettelijke bescherming.