AI-kickertafel leert bij van spelers

AI-kickertafel op Bosch Connected World 2018. © Pieterjan Van Leemputten
Pieterjan Van Leemputten

We zijn nog niet zo ver dat AI de job van voetballers kan overnemen. Maar op de hackathon tijdens Bosch Connected World merken we dat tafelvoetballers wel concurrentie krijgen van robotica.

De kickertafel is voor alle duidelijkheid geen commercieel product. Het gaat om een project dat op enkele dagen tijd in elkaar werd gezet tijdens de hackathon op Bosch Connected World in Berlijn, waar enthousiastelingen en Bosch-medewerkers samen de mogelijkheden rond IoT en kunstmatige intelligentie aftasten.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De tafel zelf wordt motorisch aangedreven. Maar de kunst zit hem vooral in hoe de machine reageert. Een camera bovenaan de tafel (te zien op 1 minuut in de video) registreert aan 90 FPS de handelingen van de menselijke tegenstander en leert de machine zo accurater te reageren.

Ook de veiligheid speelt mee. Zo merk je in de video twee langwerpige sensoren langs de buitenkant. Die zorgen er voor dat de kickertafel meteen stopt zodra iemand een hand in de buurt van het speelveld brengt.

Tijdens de demo was het AI-voetbalteam niet helemaal onoverwinnelijk. Maar de mechanische tegenstrever bood, na een leer- en ontwikkeltijd van drie dagen, wel volwaardige tegenstand voor de aanwezige uitdagers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content