Audi, BMW en Mercedes ontwikkelen samen connected cars

Here © .
Pieterjan Van Leemputten

Na de overname van Nokia’s HERE-kaartendienst stellen de drie autobouwers voor het eerst nieuwe diensten voor. Ook andere merken, maar ook app- en smartphonebouwers, kunnen er mee aan de slag.

Het gaat om zogenaamde vehicle-sourced data services. Daarbij worden gegevens van de wagens van de drie merken, eventueel aangevuld met anderen, aan elkaar doorgegeven voor een betere en veiligere rij-ervaring. Denk daarbij onder meer aan bruusk remmen of een nat wegdek, waarvoor chauffeurs in de buurt vervolgens worden gewaarschuwd.

Concreet gaat het om vier diensten: Here Real-Time, Here Hazard Warnings, Here Road Signs en Here On-Street-Parking. De autobouwers stellen het platform vanaf de eerste helft van 2017 ook ter beschikking aan andere autoconstructeurs, smartphonemerken of app-bouwers die een licentie op de technologie kunnen nemen.

Het initiatief beperkt zich momenteel weliswaar tot de drie merken die Here hebben overgenomen. Maar het is voor het eerst dat concurrenten samen een connected car-oplossing voorstellen die bovendien zijn data rechtstreeks uit de sensoren van de wagen haalt. Alternatieven als Waze (Google) bieden je vandaag ook verkeersinfo op basis van de drukte bij andere chauffeurs. Maar daar moet je als weggebruiker zelf de meeste input voorzien. Audi, Mercedes en BMW hebben met Here voortaan duizenden tot enkele miljoenen ogen op de weg die automatisch verkeersinformatie aan elkaar doorspelen.

Audi, BMW en Daimler (Mercedes-Benz) kochten de kaartendienst Here in de zomer van 2015 over van Nokia voor 2,8 miljard euro. Sinds begin dit jaar is de verkoop rond en heeft het kaartenbedrijf met de Nederlander Edzard Overbeek, afkomstig van Cisco, een nieuwe ceo.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content