In haar hoofdkantoor in Chicago bouwde het bedrijf een cargo air vehicle (CAV) die 339 kilo weegt en in totaal 500 pond (of 226 kg) aan goederen kan transporteren. De drone zelf is 4,57 meter lang, 5,49 meter breed en 1,22 meter hoog. Met een maximumlading krijgen we zo een drone van 565 kilogram.

De vliegtuigbouwer blijft wel beperkt met de details. Zo kon het met succes testvluchten uitvoeren, maar is niet bekend hoe snel of lang het toestel kan vliegen. De onbemande drone zou wel op batterijen werken.

Boeing is niet meteen van plan om het toestel, dat op drie maanden tijd werd gebouwd, commercieel op de markt te brengen. Wel wil het er andere cargo drones mee ondersteunen en kijken hoe het drones kan integreren in andere commerciele vluchttypes.

België

Cargodrones worden al een tijdje bestudeerd als mogelijkheid. De bekendste speler is Amazon, dat zo pakketjes tot 5 kilogram wil afleveren op afgelegen gebieden. Maar ook in België zijn bedrijven er mee bezig. Zo doet Cargocopter gelijkaardige testen en maakte een Belgische student dit najaar de langste dronevlucht met cargo.

Maar wat nog meer in de buurt komt van het prototype van Boeing is het werk van de Belgische start-up Omnifly. Zij mikken echter niet op cargo, maar willen op termijn een drone bouwen die mensen kan vervoeren.