De supermarkt van morgen staat vandaag in Milaan

Wijs met je hand naar een product, en de productinformatie wordt getoond op het scherm. © Accenture
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Op ‘Expo Milano’ – de wereldtentoonstelling in Milaan – trekt de ‘supermarkt van de toekomst’ heel wat kijk- én kooplustigen. Accenture gebruikt er onder meer Kinect-technologie van Microsoft.

De Italiaanse supermarktketen Coop tekende samen met architect Carlo Ratti die ook het MIT Senseable City Lab leidt en met ict-dienstenleverancier Accenture een ‘supermarkt van de toekomst’ uit. Het gaat voor alle duidelijkheid niet om een kleine proof-of-concept, maar een ‘echte’ supermarkt waar bezoekers van Expo 2015 in Milaan kunnen winkelen. “Dat maakt het verschil met andere projecten. Dit is een échte winkel waarin bestaande technologie nuttig aangewend wordt. Ik noem het dan ook liever een ‘supermarkt van morgen’, want in principe kan dit concept naar eender welke andere winkel gebracht worden”, zegt Wim Decraene, managing director van Accenture Digital BeLux.

De supermarkt stapt af van de typische verticale rekken. Ratti tekende een supermarkt naar het voorbeeld van een markt met lage rekken. Boven elk rek vind je spiegelende schermen. Wanneer je vervolgens met je hand een van de producten aanwijst, krijg je automatisch op die schermen extra informatie over het product te zien. Denk dan aan de ingrediënten, de herkomst of de voedingswaarde en zelfs de ecologische voetafdruk.

Accenture gebruikt voor de bediening met gebaren de Kinect-technologie van Microsoft. De hele winkel ‘draait’ overigens volledig in de Azure-cloud van Microsoft: in de winkel zelf is geen server te vinden. Alle content op de schermen, inclusief de prijsinformatie, is real-time aanpasbaar via een app op een tablet door bijvoorbeeld de store manager.

Transparante real time analytics

Het content management systeem achter de big data is gebaseerd op Sitecore, aangevuld met extra maatwerk om analytics toe te laten. De nodige koppelingen en interfaces werden allemaal met .Net gelegd.

Alfredo Richelmi, senior manager bij Accenture, verduidelijkt het big data luik: “We vergelijken continu de aankoopintentie met de eigenlijke aankopen op basis van de statistieken die we uit onze big data pool halen. Via analyse trachten we te achterhalen waarom een consument een product uiteindelijk toch niet koopt.”

Eén muur van de winkel dubbelt als een ‘big data wall’ van meer dan 100 m². Alle data die de supermarkt verzamelt over de klanten, worden in real-time getoond. Denk dan aan het aantal klanten in de winkel en wat ze net gekocht hebben. De meest populaire ‘trending’ producten worden getoond, inclusief een kaartje van de winkel om ze eenvoudigweg zelf op te pikken.

“Eigenlijk zijn het de traditionele online marketingtechnieken die we nu naar een retailomgeving brengen. De bedoeling is om de klanten op die manier met nieuwe producten te laten kennismaken”, aldus Richelmi.

App voor personalisering

Een meer gepersonaliseerde shopervaring krijg je dan weer via de app op je smartphone of tablet. Op basis van je aankoopgedrag of eventuele allergieën krijg je in de app enkel de voor jou relevante producten te zien en waar ze zich in de winkel bevinden. Localisatie gebeurt via beacons (Bluetooth), aangevuld met ultrasone technologie om via de microfoon van het mobiele device de positiebepaling verder te verfijnen tot een aantal meter.

Aan het winkelconcept is drie jaar gesleuteld. Accenture is met de eigenlijke implementatie gestart in mei 2014. Wat er na Expo 2015 met de winkel gebeurt, is nog onduidelijk. Coop is wel van plan om te bekijken of het concept naar andere winkels – bijvoorbeeld ‘flagship stores’ – uitgebreid kan worden.

In de winkel is er ook plaats voor robotica. Umi-robotarmen pikken bijvoorbeeld appels uit een rek en plaatsen het in een bakje voor de klant. Oorspronkelijk was het trouwens de bedoeling om ook de winkelrekken te laten bevoorraden via robotica – meteen de reden waarom er onder de winkel nog een verdieping huist. Maar dat plan bleek uiteindelijk toch niet te realiseren binnen termijn én binnen het voorziene budget. Supermarktketen Coop stopte 15 miljoen euro in het totaalproject dat naast de eigenlijke winkel ook nog een uitgebreidere showcase rond een ‘connected lifestyle’ omvat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content