Shenzhen wilde tegen eind 2017 al zijn bussen elektrisch laten rijden. Met nog enkele weken te gaan komt dat doel in zicht. Veertienduizend bussen rijden al volledig op elektriciteit. Er rijden nog een paar honderd dieselbussen rond maar die haalt de stad de komende weken uit roulatie.

De stad Shenzhen telt elf miljoen inwoners, evenveel als België. De meeste bussen in Shenzhen worden gebouwd door het Chinese BYD, de grootste producent van elektrische bussen ter wereld. Er rijden ondertussen BYD-bussen rond in vijftig landen, onder meer Nederland en België.

Elektrische bussen in Europa

Elektrische bussen zijn ook in Europa aan een opmars bezig. Tegen 2020 zal meer dan een op de twintig lijnbussen in Europa elektrisch rijden, bleek eind vorig jaar al uit een rapport van het Zero Emission Urban Bus System Project.

Het Nederlandse openbaar vervoer neemt daarbij het voortouw: het heeft al ongeveer honderd elektrische bussen in zijn openbaar vervoer, over twee jaar moeten dat er driehonderd zijn. In Vlaanderen verschijnen de eerste volledig elektrische bussen pas eind 2019 in het straatbeeld.

In 2015 reden wereldwijd 173.000 elektrische bussen rond. China was de absolute voortrekker met 170.000, meer dan 98,3 procent van het wereldwijde aantal. Europa volgde na Azië met meer dan 1300 bussen die toen al reden of in bestelling waren.