Telecomreus AT&T neemt mediabedrijf Time Warner over

© reuters

Het Amerikaanse telecombedrijf AT&T neemt mediabedrijf Time Warner over. Met de overname is een bedrag van 85,4 miljard dollar (78,4 miljard euro) gemoeid. Door het samengaan ontstaat een ware mediareus. Het is de grootste overname dit jaar.

AT&T betaalt 107,50 dollar (98,76 euro) per aandeel, de helft in cash en de andere helft in AT&T aandelen. De overname is unaniem goedgekeurd door de directies van beide bedrijven. De Amerikaanse overheid zal nauwlettend in de gaten houden wat het ontstaan van de nieuwe mediagigant voor gevolgen heeft voor consumenten en hun portemonnee, zegt de Senaatscommissie die over concurrentiebeleid gaat.

Met de overname verzekert AT&T zich van een keur aan populaire programma’s. Time Warner is het bedrijf achter nieuwszender CNN, HBO (Game of Thrones), Cartoon Network en de Warner Bros. filmstudio’s (Harry Potter, Batman). Ook bezit het de uitzendrechten van de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA.

De gesprekken tussen Time Warner en AT&T over een overname begonnen in augustus, zegt topman Randall Stephenson van AT&T. “We hadden allebei het idee dat je veel sneller kunt innoveren als je beide bedrijven samenvoegt”, aldus Stephenson.

Presidentskandidaat Donald Trump waarschuwt dat hij de overname zal blokkeren als hij volgende maand tot president wordt gekozen. Volgens hem is er sprake van een te grote mediaconcentratie. Trump is niet te spreken over de manier waarop hij wordt weggezet door CNN.

De deal volgt de nieuwe trend in media- en telecomland om zieltjes te winnen: bedrijven die hun terrein uitbreiden buiten de traditionele activiteit. Telecomreus AT&T, de pionier van de vaste telefonie, krijgt immers eigen ‘content’ in handen nu meer en meer mediagebruikers niet langer ‘traditioneel’ kijken, maar bijvoorbeeld op de smartphone. Zelf zeggen AT&T en Time Warner dat de deal meer concurrentie zal brengen voor de kabelaars en het traditionele entertainmentmodel zal opschudden met een groter mobiel aanbod. “De toekomst van video is mobiel en de toekomst van mobiel is video”, heet dat bij AT&T in het marketingtaaltje. De topman van AT&T zou volgens The Wall Street Journal het nieuwe bedrijf leiden.(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content