Het netwerk van laadpalen kadert in de plannen van de Vlaamse regering om elektrisch rijden te promoten. Tegen 2020 mikt de regering op 60.000 elektrische wagens. Vandaag rijden er 4.000 à 5.000 elektrische wagens in België rond. Die elektrische wagens worden meestal thuis opgeladen en deels ook op het werk. In slechts tien procent van de gevallen worden wagens opgeladen in de publieke ruimte.

Een goed uitgerust publiek netwerk moet het sluitstuk worden om altijd vlot met de elektrische wagen te kunnen rijden. "Mensen willen op uitstap kunnen gaan met hun elektrische wagen. Dit netwerk van publieke laadpalen is de overbrugging die nodig was", argumenteert Tommelein.

Concreet zullen tegen 2020 2.500 publieke laadpalen worden geïnstalleerd, waarvan 750 dit jaar. Elke gemeente krijgt er minstens één. Distributienetbeheerders Eandis en Infrax hebben een spreidingsplan opgesteld en faciliteren. De levering, plaatsing en uitbating van de palen wordt uitbesteed en werd dit jaar binnengehaald door het Nederlandse Allego. De rekening voor het publieke netwerk zal niet in de eindfactuur van de energieconsument terechtkomen. "Het is een zelfbedruipend systeem", verzekert minister Tommelein.