Zuckerberg’s persoonlijk doel voor 2018: het imago van Facebook

© belga
Pieterjan Van Leemputten

Facebook-CEO Mark Zuckerberg heeft naar jaarlijkse gewoonte een persoonlijk doel opgesteld. Dit jaar ligt dat volledig bij Facebook zelf. Ironisch genoeg wil hij oplossen wat zijn platform zelf heeft veroorzaakt.

Zuckerberg kiest elk jaar een persoonlijk doel. Zo besteedde hij in het verleden al een volledig jaar aan het bouwen van een AI-robot, het leren van Chinees, alle Amerikaanse staten bezoeken en enkel vlees eten van dieren die hij zelf heeft gedood.

Dit jaar is de uitdaging minder persoonlijk en enigszins dubbelzinnig. Zo wil hij de problemen van Facebook zoals misbruik, laster of interferentie van buitenlandse machten ‘oplossen’. Een probleem dat Facebook nochtans zelf mee veroorzaakte.

“De wereld is zenuwachtig en verdeeld en Facebook heeft veel werk te verrichten. Of het nu gaat over het beschermen van onze gemeenschap van misbruik en haat, verdedigen tegen tussenkomsten van andere landen of er voor te zorgen dat tijd op Facebook goed wordt gespendeerd.” Aldus de CEO op Facebook. “We gaan niet alle fouten of misbruik kunnen voorkomen, maar vandaag maken we te veel fouten bij het uitvoeren van ons beleid en bij misbruik van onze tools.”

Facebook verbeteren of imago verbeteren?

Dat Zuckerberg zijn eigen goudmijn als persoonlijk project opvat is opmerkelijk. Eerst en vooral omdat Zuckerberg zelf de rol van Facebook aanvankelijk minimaliseerde, onder meer bij de verspreiding van valse berichtgeving die de sfeer rond de Amerikaanse verkiezingen heeft beïnvloed. Pas later begon het bedrijf bij te draaien. Bij een hoorzitting bleek dat ongeveer één op drie Amerikanen Russische propaganda ontving via Facebook, Google of Twitter, iets waar Facebook overigens geld aan verdiende.

Maar het gaat ook over misbruik en haatberichten. Facebook treedt veel te laks op tegen cyberpesten, laat video’s met geweld of haatpraat vaak online staan. Voor afbeeldingen die naakt tonen, toont de site daarentegen geen enkele tolerantie.

‘Mensen weer macht geven’

De boodschap van Zuckerberg wordt nog een tikkeltje vreemder als hij verwijst naar de eerste vier woorden van Facebook’s ‘missie’. Die zijn volgens hem ‘Give people the power’. Zuckerberg vervolgt zijn betoog door te zeggen dat technologie de macht bij de burgers legt. Hij beseft dat mensen dat niet meer geloven en wil daar iets aan doen.

Dat is op zich een mooi staaltje ironie, want de opzet van Facebook is net om de macht op internet te centraliseren door een afgesloten gemeenschap op te zetten binnen de Facebook-muren. Er was overigens ooit een tijd dat gebruikers konden stemmen over bepaalde beleidsmaatregelen van Facebook. Maar die mogelijkheid werd in 2012 afgevoerd toen de site te groot werd.

Geen doel, wel een noodzaak

Kort samengevat is Zuckerberg zich er vandaag goed van bewust dat Facebook onder vuur ligt bij burgers en bij politici, zowel in de VS als daarbuiten. Zuckerberg’s doel lijkt er niet zozeer in te bestaan om Facebook te repareren, wel om het imago op te poetsen zodat de site blijft draaien en de beurskoers kan stijgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content