SpotCrowd jaagt online op winkeldieven

De Spotcrowd founders © .

Last van winkeldieven? Laat het oog van de massa zijn werk doen. Dat is het uitgangspunt van de Antwerpse start-up SpotCrowd dat een team van spotters inzet om live naar gauwdieven te zoeken.

De cijfers liegen er niet om. “In de VS gaat jaarlijks 35 miljard dollar verloren door winkeldiefstallen”, zegt SpotCrowd-co-founder Roderick Lindner. “Waarvan vijftig procent door interne diefstal, de andere helft door externe dieven. Voor België kunnen we er van uitgaan dat de cijfers ongeveer gelijk zijn, want overal geldt dat zo’n 1 à 1.5 procent van de omzet aan diefstal verdwijnt. Het is dus een ernstig probleem.”

En laat Lindner nu net de oplossing hebben: SpotCrowd, een eenvoudig — “maar niet om te bouwen” — online platform waarop spotters van overal ter wereld de beelden van bewakingscamera’s in de gaten houden, en alarm slaan als ze iets verdachts zien. “Als iemand een bepaald beeld flagt, wordt het door drie andere mensen gecheckt, en als die akkoord zijn, wordt de winkelier verwittigd. En dat binnen de zestig seconden”, klinkt het. “Als je weet dat van de miljoenen camera’s die overal ter wereld in winkels hangen op zijn best één procent wordt bekeken, dan is dit misschien wel het ei van Columbus.”

En neen, SpotCrowd is er niet voor de wannabe-gluurder. “Je krijgt niet te zien welke winkel je eigenlijk in de gaten houdt, noch krijg je inspraak in welke beelden je ziet”, zegt Lindner. “En onze software anonimiseert ook elk gezicht, zodat je niemand kunt herkennen. We respecteren de privacy dus.”

Natuurlijk doen die spotters dat niet voor niets. Wie een diefstal signaleert krijgt daarvoor vijf à tien dollar, afhankelijk van zijn ervaringsniveau. “We beschouwen dat als een soort gamification-element dat hen gemotiveerd moet houden om lang genoeg te blijven kijken. En dat lijkt wel te werken. Op zes weken tijd meldden al 15.000 duizend mensen zich aan, en die komen van de Filippijnen en Nigeria, maar net zo goed de Verenigde Staten en België. Overal waar iemand tijd, zin en voldoende bandbreedte heeft, kan hij of zij zich aanmelden.”

Diezelfde interesse is er ook aan de andere kant. Terwijl een commerciële release in januari wordt voorbereid, testen Lindner en team hun systeem nu al met enkele Amerikaanse ketens. “Dat levert waardevolle informatie op over wat we nog kunnen doen. Lege rekken doorgeven, bijvoorbeeld. Het voordeel is dat we daar extra inkomsten uit kunnen genereren, en het ook onze spotters meer kan opleveren.”

Formules

SpotCrowd hanteert drie formules om klanten aan zich te binden. Kleine zaken betalen per camera en per verijdelde diefstal, grotere ketens wordt per maand en per pakket camera’s een fee aangerekend waarin een aantal diefstalinterventies al is opgenomen. “Voor de echt grote retailers maken we pakketten op maat”, besluit Lindner.

Gesprekken met zo’n giganten is de naar de V.S. gekeerde start-up al lang begonnen. Seven-Eleven overweegt een eerste test in vijftien winkels in het eerste kwartaal van 2018, drie maand later willen ook Walgreens en de Disney Stores dat doen. “Die spreiding is goed”, zegt de oprichter. “Zo kunnen we alweer wat bijleren voor we aan hen toekomen.”

SpotCrowd heeft ondertussen uit diverse hoeken financiële middelen gehaald. “We hebben er natuurlijk zelf geld ingestoken”, zegt Lindner, “maar snel daarna kregen we ook 50.000 euro steun van imec en volgde een eerste investeerder die 100.000 euro in ons stak. VLAJO keurde een haalbaarheidsstudie goed ter waarde van 75.000 euro voor de ontwikkeling van ons business plan en de doorlichting van onze technologie, en uiteindelijk werden we opgenomen in het Techstarsprogramma, een accelerator die ook voor 170.000 dollar in aandelen en convertible notes investeerde. Dat is een erg belangrijke stap geweest. Dankzij hun hulp hebben we in de laatste vier maand meer geleerd dan in de twee voorgaande jaren.”

Tijd voor de volgende stap dus: een nieuwe kapitaalronde waarin in totaal voor 1.250 000 dollar moet worden opgehaald. “Enkel zo zullen we immers kunnen groeien en onze ambities helemaal waarmaken”, besluit Lindner.

SpotCrowd

Maatschappelijke zetel: Kapellen

Aantal vennoten: 3

Op zoek naar bijkomend kapitaal?: Ja, zo’n 1.25 miljoen gezocht voor commerciële groei.

Website: www.spotcrowd.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content