Hoe Big Data een verschil in service kan maken

© Getty Images/iStockphoto
Telenet Business
Telenet Business
Partner content

Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

31 januari 2019, 16:32 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:30

Data komt in grote stromen op ons af in de vorm van bestanden, foto’s, sensordata, tweets en andere digitale informatiebrokken. Door die gigantische hoeveelheid aan gegevens te structureren en te analyseren, kan ze gebruikt worden om trends, verwachtingen en klantevoluties intelligent in kaart te brengen. Het is goedkoop, ligt voor het oprapen en herbergt een schat aan informatie.

Big Data: een gamechanger voor klantervaring, bedrijfsvoering én productontwikkeling

Als big data goed wordt gebruikt, geniet de consument van een nog straffere, gepersonaliseerde service. Bedrijven analyseren de verwachtingen van hun klanten dan weer beter. Resultaat: een geoptimaliseerde klantervaring, een efficiëntere bedrijfsvoering én een intelligente verfijning of strategische uitbreiding van het productaanbod. Alles moet wel conform de privacyregels gebeuren, uiteraard – iets waar Telenet streng over waakt.

Minder frustratie, hogere tevredenheid

Maar hoe wérkt Big Data dan precies voor een bedrijf zoals Telenet? Wel, door het kijkgedrag van Play More-abonnees te analyseren, stelden ze vast dat maar liefst 70% jaarlijks een “out-of-catalogue”-moment meemaakt. Op dat moment wordt een serie die de klant bekijkt, uit de catalogus gehaald terwijl hij nog niet alles gezien heeft.

Dat inzicht liet hen toe om de klant gericht te waarschuwen over de out-of-catalogue-datum. Resultaat: de klant weet dat hij nog snel de overblijvende afleveringen moet bekijken, wat resulteert in een hogere tevredenheid.

Ricky Nuyens - IT Manager New Business & Data Architecture bij Telenet
Ricky Nuyens – IT Manager New Business & Data Architecture bij Telenet

Verder kijken met verrassend effect

“Goeiemiddag, u weet het nog niet, maar uw modem is dringend aan vervanging toe”. Zou u blij zijn om deze boodschap te ontvangen nog vóór uw modem de geest geeft?

Door middel van sensoren verzamelt Telenet gegevens over hun apparatuur. De klant zal in de toekomst niet meer geconfronteerd worden met haperende hardware. De teams zullen de klant verwittigen nog voor het probleem zich stelt – en niet omgekeerd. Wéér een zorg minder voor de klant.

Big Data heeft Big Talents nodig

Zo ziet u maar wat big data kan opleveren voor bedrijven én klanten. Maar big data kan niet zonder big talents. Het correct verzamelen en analyseren van grote brokken data én die vertalen naar klantgerichte oplossingen, is een uniek werk dat ook unieke skills vereist. Van Data Scientists tot Data Engineers, van AI/ML Explorers tot Data Evangelists met de juiste knowhow in huis is er méér mogelijk. Door verder in te zetten op slimme rekrutering, is Telenet alvast van plan om de beloftevolle boot van Big Data niét te missen.

Ook passie voor de cloud? Telenet zoekt heel wat profielen in IT & Data. Surf naar jobs.telenet.be voor meer info.