Brussel onderzoekt de impact van zelfrijdende voertuigen: ‘We bereiden de toekomst voor’

De Parijse openbaarvervoermaatschappij is deze zelfrijdende busjes nu al aan het uittesten © RATP

Brussels minister van mobiliteit Pascal Smet heeft aan de MIVB en de FOD Mobiliteit gevraagd om de impact van zelfrijdende voertuigen op de mobiliteit en de werkgelegenheid te bestuderen. Parallel met die technische studie zal de MIVB volgend jaar ook twee zelfrijdende shuttles in de praktijk uittesten.

“Uit een eerdere studie bleek dat het aantal voertuigen in Brussel beperkt kan worden tot 25.000 per dag als je alle verkeersstromen kan automatiseren. Dat was voor ons de aanleiding om ook te laten onderzoeken hoe zelfrijdende voertuigen kunnen geïntegreerd worden in het stedelijk weefsel en wat de rol daarin is van een openbare vervoersmaatschappij. Komt er in de toekomst een MIVB met zelfrijdende shuttles, laten we die markt volledig openliggen voor privébedrijven of komt er een mix van beide?”, klinkt het op het kabinet van minister van mobiliteit Pascal Smet. De eerste resultaten van de studie worden begin volgend jaar verwacht.

Test met zelfrijdende busjes

Momenteel is de MVIB bezig met de overschakeling naar elektrische bussen. De volgende stap zou dus de automatisering ervan kunnen zijn. Om dat te onderzoeken, gaat de Brusselse openbare vervoersmaatschappij volgend jaar twee zelfrijdende busjes uittesten. “We bereiden de toekomst voor. De bedoeling is om deze shuttles in te zetten als aanvulling op het klassieke aanbod. We denken daarbij bijvoorbeeld aan industriezones of rond ziekenhuizen en dergelijke. Het is in eerste instantie niet de bedoeling om lange lijnen te vervangen door die zelfrijdende busjes. De testen zullen uitwijzen hoe zo’n voertuig zich gedraagt, hoe het best de behoefte van onze reizigers kan invullen en waar we ze het best gaan inzetten”, aldus de woordvoerder van de MIVB.

Komt er in de toekomst een MIVB met zelfrijdende shuttles, laten we die markt volledig openliggen voor privébedrijven of komt er een mix van beide?

De MIVB werkt samen met de Parijse openbaarvervoermaatschappij RATP. Die heeft al eerder testen uitgevoerd met autonome shuttles. “Zij hebben al veel ervaring op dat vlak en daar kunnen we wat van opsteken. Anderzijds zit elke stad anders in elkaar en kan je een test in één stad niet zomaar vergelijken met een test in een andere stad. In Brussel zijn er bijvoorbeeld veel hellingen.”

In Parijs werd gebruik gemaakt van EZ-10-shuttles, geleverd door EasyMile, een joint venture tussen het Franse automerk Ligier en de het Franse roboticabedrijf Robosoft. Die kunnen op basis van lidar-technologie fietsers en voetgangers herkennen. Toen minister van Mobiliteit François Bellot (MR) vorig jaar het eerste Belgisch ritje maakte in een shuttle zonder bestuurder, ging het om hetzelfde soort voertuig.

In Brussel zal het om gelijkaardige busjes gaan, maar de leverancier moet nog gekozen worden. De MIVB heeft een aanbesteding uitgeschreven voor zelfrijdende voertuigen die plaats kunnen bieden aan zes tot tien passagiers. “We hopen tegen eind dit jaar de bestelling te kunnen plaatsen en tegen halfweg volgend jaar de testen te kunnen starten”, klinkt het. De kostprijs van het project zal tussen de 500.000 en de 700.000 euro bedragen.

De precieze locatie van de eerste testen staat nog niet vast. België laat sinds kort, als een van de weinige Europese landen, testen met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg toe. Of de MIVB-shuttles ook op de openbare weg zullen rijden, wordt nog onderzocht.

Openbare ruimte komt vrij

“Met de komst van zelfrijdende auto’s zal er in Brussel evenveel parkeerruimte vrijkomen als de oppervlakte van Central Park in New York”, stelde Miel Horsten, CEO van ALD Automotive, in april op Ted X Brussels.

Dat is iets waar ook de Brusselse gewestregering al rekening mee houdt. “Een auto staat 97 procent van de tijd stil. Een zelfrijdende auto moet in principe enkel stilstaan om op te laden. Er zal dus een heel stuk openbare ruimte vrijkomen die momenteel wordt ingenomen door parkeerstroken. Die ruimte zou je kunnen teruggeven aan de bewoners in de vorm van parkjes, fietspaden, speeltuintjes, enzovoort”, klinkt het bij het kabinet van minister Smet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content