Carrefour-klanten kunnen herkomst van vlees voortaan nagaan via smartphone

De varkensteelt heeft 10 keer minder impact op het milieu dan de runderteelt. © .

Supermarktketen Carrefour en keuringsorganisatie Vinçotte gaan blockchaintechnologie inzetten om tegemoet te komen aan de vraag van consumenten naar transparantie. Dat melden ze woensdag in een persbericht.

Wie bij Carrefour ambachtelijk Belgisch varkensvlees koopt, kan voortaan met een eenvoudige scan met zijn smartphone de herkomst van dit vlees nagaan, volgens Carrefour een primeur in België.

Carrefour en Vinçotte digitaliseerden de waardeketen van producten van het “Varkensvlees van Weleer” van de “Kwaliteitsketen Carrefour”. Met behulp van blockchaintechnologie wordt de kwaliteit en transparantie van de data volgens hen verzekerd.

Vinçotte ontwikkelde samen met een Belgische start-up een digitale traceerbaarheidsoplossing voor Carrefour. Die maakt gebruik van een dynamische QR-code die op het product wordt aangebracht tijdens het verpakkingsproces. Deze code kan vervolgens met elke type smartphone gescand worden door iedereen die de herkomst van het product zou willen nagaan.

Partner Content