Het gaat nog niet om een nieuwe functie, wel om een test die het de komende weken wil uitvoeren. Klanten die deelnemen aan de test kunnen via de Colruyt-app op hun smartphone het product opnoemen en de app suggereert een product op maat.

Zo ziet de spraakfunctie bij Colruyt er uit.

Zo ziet de spraakfunctie bij Colruyt er uit. © .

De ontwikkeling van de functie gebeurde volledig intern. Voor de spraaktechnologie steunt Colruyt op Google Assistant waarvoor er nauw werd samengewerkt met Google. De spraakassistent is momenteel nog niet in ons land beschikbaar, maar Colruyt gebruikt hiervoor de Franse en Nederlandse versie voor zijn test.

De bedoeling is dat de spraakfunctie rekening houdt met de aankoopgeschiedenis. Wie 'cola' zegt, maar doorgaans het huismerk koopt, of Pepsi Cola koopt, zal vooral dat product gesuggereerd krijgen.

Colruyt gaat nu op zoek naar een honderdtal klanten die zich kandidaat willen stellen om de functie te testen. De test beperkt zich momenteel tot Android-telefoons omdat een test met iPhone meer aanpassingen aan de instellingen vraagt. Maar als de functie naar het grote publiek wordt uitgerold, waarschijnlijk wanneer Google Assistant voor België beschikbaar is, zal ook iPhone worden ondersteund.

Eerder liet ook supermarktketen Carrefour weten dat het samen zal werken met Google Assistant om winkellijstjes op te stellen in Frankrijk.