Analyse | Nieuws

‘Ook techbedrijven proberen nostalgie te verkopen’

Een van de populairste games van het jaar is Pokemon Let's Go. Het spel is een vreemde combinatie van de klassieke Pokemon Red en Blue games op GameBoy, maar dan zonder de frustratie, en mét een hoop moderne snufjes. © Nintendo
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Volgens modeblad Vogue was nostalgie de modetrend van het jaar. “Ook techbedrijven proberen op die kar te springen”, schrijft Els Bellens.

“The nineties were so much better”, zingt Belgisch bandje De Fanfaar op hun van referenties doordrongen ode ‘Dansen op Nirvana’. Het gevoel is redelijk universeel, als we modebladen en trendwatchers moeten geloven. Vogue roept nostalgie bijvoorbeeld uit tot de modetrend van 2018, gebaseerd op de Google zoektrends in die sector voor het voorbije jaar. Modebladen Elle en Fashionista schreven er al eerder over.

De reden voor al die nostalgie wordt bij momenten gezocht in nieuwsfeiten en onzekere tijden. “We kijken naar het verleden als een manier om weerstand te bieden tegen alles wat er om ons heen gebeurt, of als manier om dingen te ankeren in een meer stabiele omgeving”, zegt Kate Nelson Best, schrijfster van het boek The History of Fashion Journalism, aan Quartz. Het idee is dat we, en dan vooral millennials, bang en onzeker zijn over de huidige wereld, en dat het dan fijn is om terug te denken aan betere, simpeler tijden. Vooral omdat je de problemen van die tijden daarbij netjes opzij kunt zetten. Die Nineties hadden hun eigen recessie, de Golfoorlog en de oorlog in Joegoslavië, bijvoorbeeld, maar de nostalgie draait meestal rond muziek, kleding en andere cultuurfenomenen. De voorbije jaren zagen we onder meer de terugkeer van sitcom Full House, een reboot van Beverly Hills 90210 en de terugkeer van de ‘combat boot’, in hippe versie gespot op Instagram, uiteraard.

Hoe doet tech aan nostalgie?

Ook techbedrijven proberen nostalgie te verkopen

Interessant is dat ook techbedrijven op die kar proberen te springen. Op het eerste zicht is dat gek. Tech predikt graag de vlucht vooruit. Er is niemand die op ironische wijze MySpace gaat gebruiken, en we zien Microsoft ook nog niet meteen Clippy rebooten met een nieuwe, door machine learning aangedreven artificiële intelligentie.

Maar als consumenten ‘oud’ willen, dan krijgen ze dat. Genoemde Instagram werd onder meer groot door zijn filters met sepia tonen, een kwinkslag naar tijden waarin foto’s nemen een pak moeilijker was dan je telefoon met ingebouwde high-res camera, uitgerust met automatische beeldherkenning, bovenhalen. Dit jaar kwam ook Huji uit, een iOS-appje met de slogan ‘Just like 1998’. De foto’s die je ermee maakt lijken te komen van een goedkope wegwerpcamera, en dat is ook de bedoeling.

'Ook techbedrijven proberen nostalgie te verkopen'

Wat hier verkocht wordt heet, in marketingtaal, authenticiteit. De coole dingen uit het verleden, in een modern, praktisch jasje. Zo rolde Nintendo in 2016 een herwerkte versie van zijn NES-console uit, met HDMI-ingang en USB-aansluitingen zodat je ze effectief op een modern televisietoestel kunt aansluiten. Het ding was een succes en vorig jaar volgde een Super NES. Dit jaar was een gepimpte Famicom console aan de beurt. Ook Sony doet mee, met een herwerking van zijn eerste PlayStation-console. Telkens blijven het retro design, en de games, behouden, maar wordt het toestel gestript van de wat vervelender onderdelen. Je moet niet op de cartridges blazen om ze aan de praat te krijgen, en er zijn save games. Pure nostalgie, dus, het beste van het verleden, zonder de nadelen.

Nintendo weet hoe het nostalgie moet verkopen

Dat werkt. Een van de populairste games van het jaar is bijvoorbeeld Pokemon Let’s Go. Het spel is een vreemde combinatie van de klassieke Pokemon Red en Blue games op GameBoy, maar dan zonder de frustratie, en mét een hoop moderne snufjes. De game situeert zich in de Kanto regio, op een kaart die een doorslagje is van de originele games, inclusief door Zubat geïnfesteerde ondergrondse tunnels en Pokemon Towers vol met spoken. Dat alles kreeg een stevige visuele upgrade, maar het voelt enorm herkenbaar, zelfs voor mensen die dat originele spel niet gespeeld hebben. Personages uit de animatieserie (Jessie, James, hun kat) die van Pokemon een jaren negentig-fenomeen maakten, doen alvast hun opwachting.

Net als bij de consoles, heeft Nintendo er wel de scherpe randjes afgevijld. De moeilijkheidsgraad ligt een pak lager dan bij de GameBoy game, en Nintendo heeft onder meer motion controls toegevoegd, en een link met het ontiegelijk populaire mobiele game Pokemon GO, zodat je beestjes van je mobiele toestel naar de Nintendo Switch console kunt sturen.

Hit or miss

Nintendo weet hoe het nostalgie moet verkopen, en ook HMD Global lijkt de formule gevonden te hebben. Het Chinese bedrijf bracht de voorbije jaren heruitgaven uit van enkele iconische Nokia-modellen. De oude vormgeving, maar goedkoper, want gemaakt in China, en in het geval van de 8810 4G (de bananentelefoon) met een uitgeklede versie van Android aan boord om te Facebooken.

'Ook techbedrijven proberen nostalgie te verkopen'

Andere techbedrijven proberen iets gelijkaardigs, met wisselend succes. De PlayStation Classic blijkt bijvoorbeeld niet het succes te zijn waarop Sony hoopte. Het bedrijf probeert het binnenkort opnieuw, met een mobiele versie van Lemmings, een van de populairste computerspellen ooit. Erg veel is er over dat spel nog niet bekend, buiten het feit dat het ‘in-app aankopen’ zal bevatten. Daarmee brengt Sony alvast een van de moderne frustraties binnen in een oud spel dat die nooit had.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content