Alation ontwart de dataknoop

© Getty Images/iStockphoto

Bedrijven investeren in big data, maar slagen er te weinig in om de analyse van die data te koppelen aan concrete actie. Alation beantwoordt het vraagstuk via een datacatalogus.

Toegang tot data is niet langer het probleem. Daar bestaan intussen self-service analytics tools voor. Het blijft echter een uitdaging om een zinvolle analyse te maken. Je moet de juiste data vinden en zeker zijn van de datakwaliteit. Dat is wat Alation oplost via zijn datacatalogus: volgens het bedrijf de missing link tussen self-service analytics en business value.

Het bedrijf haalde onlangs 50 miljoen dollar op, onder meer afkomstig van Salesforce Ventures, wat de totale funding op 82 miljoen brengt. Klanten als BMW, Fox, Hilton en eBay breiden het gebruik van de Alation Data Catalog verder uit. Dat versterkt het vertrouwen van de investeerders.

Alation is het geesteskind van Satyen Sangani, tien jaar hoofd van de afdeling analytische applicaties voor de financiële sector bij Oracle, en Aaron Kalb, een voormalig Apple-designer. “De data van een onderneming bevinden zich verspreid over diverse databanken”, zegt Aaron Kalb tijdens een onderhoud met Data News in het hoofdkwartier van Alation in Redwood City. “Vaak weet het bedrijf welke informatie het uit die data wil halen, maar slaagt het er in de praktijk niet in om dat realiseren.”

Met zijn datacatalogus biedt Alation een unieke referentiebron aan: een soort navigatietool die de weg wijst naar de juiste data. Was dat probleem dan niet al eerder opgelost met de komst van het datawarehouse en het data lake? “Niet bepaald”, zegt Satyen Sangani. “Bij Oracle bouwden we grote datawarehouses voor banken, waarin we alle data samenbrachten. Het waren implementatietrajecten van twee tot vijf jaar, met budgetten die soms in de honderden miljoenen liepen. En toch mislukte de helft van die projecten.”

Data zoeken, checken, analyseren en in een rapport gieten duurde vroeger twee maanden. Met Alation lukt dat op twee dagen.

Aaron Kalb

De moeilijkheid schuilt voor een groot stuk in het volume. Een bedrijf als eBay beheert grof geschat tussen 3 en 5 petabyte data. “Dat maakt het heel lastig om er op een handige manier informatie uit te halen”, zegt Aaron Kalb. “Een klassiek datawarehouse kan dat niet aan.” De grote databasespelers bouwden weliswaar hun eigen catalogustechnologieën, maar beperkten zich altijd tot hun eigen product. “IBM heeft geen zin om iets te bedenken dat Oracle optimaliseert, of omgekeerd”, zegt Satyen Sangani.

Sinds de komst van self-service tools als Tableau en QlikView gaat de business zelf aan de slag met data. Dat zorgt ervoor dat data nog meer verspreid raken over een bedrijf, met verschillende ‘versies’ van de waarheid als gevolg. “Met Alation als unieke referentiebron valt dat probleem weg”, besluit Aaron Kalb. “Tegelijk krijgt het bedrijf een veel kortere time-to-insight. Data zoeken, checken, analyseren en in een rapport gieten duurde vroeger twee maanden. Met Alation lukt dat op twee dagen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content